Stavanger

1 juni 2018 - Strand, Noorwegen

Dus vertrokken we van deze mooie Flekkefjord camperplaats aan de haven richting Stavanger over de 44 dit is een route langs de kust met HEEEL veel haarspeldbochten en vaak een smalle weg waar het niet mogelijk is elkaar te passeren, gelukkig was het heel erg rustig op de weg en de enkele vrachtwagen die we tegen kwamen was op bredere stukken... de weg loopt tot boven de bomengrens en geeft ongelofelijke vergezichten, een prachtige weg!! De camper moest er soms wel aan trekken, maar hij hield zich enorm goed, wat een beest is dit toch...

IMG-20180531-WA0010

We reden naar de camping in Stavanger, en kwamen hier rond de lunch aan. Deze camping blijkt verbouwd te worden en had slechts een beperkt aantal camperplaatsen. We vonden een plekje onder een stel bomen aan de rand van het terrein. Fijn dat we zo vroeg waren anders was de keuze er niet geweest. De fietsen uitgeladen en naar de stad om te zien of we ergens een cruise konden boeken naar het Lysefjord. Hier is de wereldberoemde Prejkestolen die we van onderaf konden bekijken. om deze van bovenaf te zien moet je een hike doen van 2 uur naar boven (en terug) toch komen hier jaarlijks 300.000 mensen dit doen. We hebben dus de cruise geboekt en gaan dit morgen doen. Toen het mooie oude gedeelte van de stad bekeken

IMG-20180531-WA0004  IMG_20180530_151910241_HDR

De volgende dag (donderdag 31-05 ) zijn we wederom met de fietsen naar de stad gegaan en konden snel aan boord van de boot. De cruise was echt bijzonder mooi en zeker iets om te doen als je hier bent. Als je door Noorwegen reist dan zal je regelmatig van ferry's gebruik moeten maken maar dan kom je niet op plaatsen zoals deze.. de Prejkestolen en de waterval die hierna komt zijn heel mooi. Maar van onderen gezien, vanaf een boot vonden we het ook goed.... geen Hike voor ons... :)

IMG-20180531-WA0011  IMG-20180531-WA0012  IMG-20180531-WA0013  IMG_20180531_115514057  IMG_20180531_113528400

Toen we terug op de camping waren hebben we de spullen geladen en zijn naar de ferry gereden om over te steken naar Tau, Hier komt eind 2018 een tunnel gereed en zal de ferry uit de vaart genomen worden, wij konden dus nog relaxt met de ferry. De camping langs de 13 die we in gedachte hadden lag op 15 minuten van de ferry maar bleek helemaal niet te zijn wat we er van verwacht hadden. We zijn door gereden en vonden 6 kilometer (waarvan 4.5 km tunnel) een prachtig stekje aan wederom een meertje met strandje, de plek is zo mooi en idyllisch dat we besluiten om er nog een dag te blijven, we zijn tenslotte op vakantie en het weer blijft erg mooi en dat is toch bijzonder in Noorwegen....